CARI BAHAN

Tuesday, September 21, 2010

Zaman kejatuhan dan kemewahan

Semalam, dalam liqa di rumah seorang sahabat, YB Mohd Sabu telah memberi ucapan kepada yang hadir. Beliau mengimbau sejarah kebangkitan dan kejatuhan Islam sepanjang sejarah. Yang hadir, mendengar perkisahannya dan pengajaran yang boleh diambil daripada episod sejarah tersebut.

"Ketika anda berada di Madinah, di puncak  sebuah hotel penginapan yang tinggi, dengan sebuah peta imaginasi  Madinah di zaman Rasulullah SAW di tangan, sambil mata melihat pembangunan Madinah masakini, cuba bayangkan, bagaimana satu kelompok kecil yang tinggal di sebuah padang pasir, dengan beberapa kebun kurma mengelilingi penempatan mereka, mampu mengalahkan kerajaan besar Rom dan Parsi? Sudah tentu ada sesuatu pada mereka. Sesuatu yang tidak ada pada kerajaan besar itu...", beliau mengajak kami berfikir.

Bagaimana mereka tidak kalah kepada kerajaan kecil ini. Saat delagasi dari kerajaan itu datang mencari-cari di mana istana besar tersergam khalifah Islam, Umar Al-Khattab, mereka tidak menjumpainya. Sebaliknya, mereka menemui Umar Al-Khattab sedang duduk berbaring di bawah sepohon tamar. Sangka mereka, yang namanya pemimpin itu seperti pemimpin negeri mereka yang bersalut kemegahan, di atas katil mewah, dalam istana besar, di kelilingi dayang-dayang dan dikawal penjaga yang gagah perkasa.

Bagaimana mahu mengalahkan sebuah negara yang pemimpinnya tidak ditemui rumah penginapannya?

Pemimpin yang sebegini dalam dunia hari ini sukar di cari. Ketika berdepan dengan negara Iran yang presidennya datang ke pejabatnya membawa bekalan dari rumah, tentunya disediakan oleh isteri, Amerika Syarikat menjadi gementar. TG Nik Aziz, menteri besar Kelantan dikagumi oleh rakyat bukan Islam di Malaysia kerana membawa sikap pemimpin yang sebegini. Dia tidak punya istana besar sebagai tempat tinggal. 

Lain halnya dengan apa yang sedang dibuat oleh kerajaan sekarang. Sebuah istana besar yang nilainya dijangka akan menjangkau 1.2 bilion bila siap kelak , sedang dibina buat tempat tinggal pemerintah tertinggi dalam negara ini iaitu Yang dipertuan Agung. Belum lagi dikira rumah-rumah pemimpin kerajaan di segenap peringkat. Jika diselak lembaran sejarah, kita dapat lihat bagaimana kedudukan kerajaan hebat dunia saat mereka jatuh tersungkur menyembah bumi. Kerajaan Kostantinopel, ketika istananya ditawan oleh Sultan Muhammad Fateh,ia bertatahkan intan dan zamrud. Mahkotanya bertatahkan intan dan lilin istananya dibuat daripada emas seberat kira-kira 20 kg. Belum lagi singgahsananya yang dibuat daripada emas permata. Kehidupan mewah sebegitu membawa kepada kejatuhannya.

Kerajaan Islam juga menempa jalur yang sama. Saat kemewahan telah berkuasa, kejatuhan pun datang. Lihat sahaja kerajaan Mongol di India. Begitu hebat kerajaan Mongol sehingga dapat menguasai benua India yang ramai penduduknya beragama Hindu. Diriwayatkan dalam sejarah, kerajaan Mongol di zaman sultannya Muhammad Jalaluddin Akbar dapat menguasai seluruh India kecuali wilayah Rajashtan di bahagian utara. Saat itu, Sultan itu sudah malas menjalankan tugas meluaskan pemerintahan Islam dan semangat jihad rakyat pun tidak dibangkitkan. Raja wilayah Rajashtan yang mempunyai seorang puteri jelita bernama Juda telah menghantarkan puterinya kepada Sultan Akbar untuk dikahwini. Sultan Akbar terpesona dengan kecantikan puteri Rajashtan tersebut sehingga dia rela memenuhi semua syarat perkahwinannnya. Juda mensyaratkan agar dia boleh kekal dalam agamanya dan dibenarkan dia membina kuil dalam bilik tidurnya.  Inilah satu-satunya pemerintah sebuah negara umat Islam dalam sejarah yang menikahi wanita musyrik. Akhirnya Juda dipilih menjadi permaisuri Mongol. Bermulalah saatnya Akbar mengubah hukum hakam Islam dan mencipta agama baru untuk menyatukan rakyatnya. Agama baru yang diberi nama "Den Ilahi".

Inggeris sangat mengagungkan pemerintahan Sultan Akbar kerana dialah yang menjadi punca kejatuhan kerajaan Mongol di India dan bertapaknya kekuasaan Inggeris di benua kecil itu.

Dalam dunia ini, tidak pernah tercatat negara Islam jatuh dengan sebab kemiskinan. Semua wilayah ISlam jatuh kerana faktor kemewahan. Apabila sudah muncul pemimpin Islam yang sanggup menunjukkan contoh kesederhanaan dan tidka termakan dengan fitnah kemewahan, itulah saatnya Islam akan kembali menguasai dunia.

"Saya optimis, jika anda semua, pemuda-pemuda yang hadir pada malam ini dipanjangkan usia, mungkin 10, 20 atau 30 tahun mendatang, akan sempat menyaksikan Yahudi dapat dihalau keluar dari tanah suci Al-Aqsa!", Mohd Sabu menegaskan.

Kita ke arah menakluk putrajaya. Jalannnya memang sukar. Tapi kita pasti ke sana. Yakin dan bersabarlah...

No comments: