CARI BAHAN

Monday, September 27, 2010

Melayu, Malaysian dan Raja.

Nampaknya persoalan "siapa saya?" menjadi perdebatan panas kalangan beberapa tokoh dalam UMNO. Kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pertamanya dia adalah Melayu, kemudian baru orang Malaysia. Kata pula Dato' Nazri Aziz, dia adalah orang Malaysia, kemudiannya baru orang Melayu. Dalam mamai dan kebingungan menghadapi dua definisi ini, muncul pula Ibrahim Ali mengatakan dia adalah hamba raja, kemudian baru orang Malaysia.

Siapa kita untuk pertamanya dalam sebuah negara Malaysia? Orang Melayu, orang Malaysia atau hamba setia kepada raja?

Saya orang Melayu!
Saya orang Malaysia!
Saya hamba setia kepada raja!

Demikian jawapan-jawapan itu bersiponggang antara pejuang-pejuang Melayu yang bercakaran dalam pertubuhan UMNO dan PERKASA. Mereka tidak mencapai kata sepakat mana satu dahulu  dan mana satu kemudian. 

Seperti perdebatan falsafah yang tidak akan pernah punya kemuktamadan. Mana dicipta dahulu? Ayam atau telur ayam?

Mereka yang berpijak kepada falsafah semata-mata tidak akan menemui jawapannya. Demikian, mereka yang bercakap atas dasar bangsa, tidak akan menemui jawapannya juga. Hanya wahyu Allah yang memutuskan. 

Allah kata, Dia yang menciptakan segala yang melata di bumi. Dari kalangan yang melata itu, ada yang berjalan di atas 2 kaki. Ada yang berjalan di atas 4 kaki. Dan ada yang berjalan di atas perutnya. Yang berjalan atas 4 kaki itu macam kambing, lembu, kuda, gajah, zirafah, pelandok, tikus dan sebagainya. Yang berjalan di atas 2 kaki itu seperti ayam, burung, manusia dan lain-lain. Yang berjalan di atas perut pula adalah macam ular dan haiwan-haiwan yang tak berkaki.

Jadi, ayamlah dulu! bukan telur!

Tapi soal mana dulu,  Melayu, Malaysian atau hamba setia raja, bukan boleh dipilih salah satunya. 

Aku , pertamanya Islam dan kemudian barulah menjadi orang Melayu. Lepas itu baru Malaysia. Aku bukan hamba setia raja macam kata Ibrahim Ali. Itu kata-kata seorang yang terpeliut di kaki semangat kemelayuan melampau seperti zaman Melaka dulu. Zaman itu sudah berlalu dan tak akan berulang.

Walaupun aku Melayu, aku boleh tinggalkan Melayu. Walau aku Malaysian, aku boleh tinggalkan Malaysian. Namun, aku Islam, di cerok bumi mana aku berpersada, aku tetap dan selamanya Islam!

No comments: