CARI BAHAN

Saturday, September 18, 2010

Beza PAS dan HT

Seorang remaja, dengan rasa ingin tahu bertanyaku apakah bezanya antara PAS dengan HTM.Aku cuma menjelaskan 2 perbezaan menyolok antara dua firqah politik ini. 

Pertama, PAS menerima dan mengaplikasikan sistem demokrasi sebagai wahana menegakkan Islam melalui kekuasaan daulah. Manakala HTM menolak sistem demokrasi dan menyifatkannya sebagai sistemn kufur yang haram disertai, disokong atau diperjuangkan. Justeru, sejauh penubuhan PAS, ia terlibat dalam amalan demokrasi dan menjauhi metod keganasan revolosi. Perjuangan PAS sejak mula ditubuhkan adalah satu usaha mengubah minda rakyat agar menyokong perjuangannya kerana hanya dengan sokongan mojoriti sahaja PAS dapat menang di pentas demokrasi. Manakala HTM, perjuangan tidak melalui demokrasi dan tidak juga melaui revolusi. Ia lebh merupakan perjuagan idea menegakkan khalifah dengan mendakwa menggunakan manhaj nubuwwah iaitu "nusrah".

Kedua, PAS menyertai pilihanraya. Setiap kali parlimen dibubarkan, PAS akan meletakkan calon-calonnya untuk diundi oleh rakyat. Ada calonnya yang menang dan ada yang tewas. PAS mentafsirkan pilihanraya sebagai peperangan zaman ini yang menyerupai peperangan di zaman Rasulullah SAW. Peperangan zaman nabi, tujuannya adalah mengangkat kalimah Allah agar menjadi berkedudukan tinggi di kalangan manusia, maka demikian pula peperangan pilihanraya, ia adalah bertujuan mengumandangkan suara Islam dalam parlimen dan dengan itu diharapkan akan meletakkan agama Allah di tempat yang tinggi dalam bernegara.


Inilah dua perbezaan menyolok antara PAS dan HTM. Remaja tadi bertanya apakah adakah PAS di luar negara kerana katanya ada anggota HTM mendakwa HTM ada di seluruh dunia. Aku menegaskan bahawa perjuangan Islam bukan untuk PAS atau HTM. Perjuangan Islam adalah untuk Islam. Di mana-mana serata cerok rantau dunia, mereka yang berjuang untuk Islam adalah sama. Tidak mungkin satu parti yang sama berjuang di setiap rantau bumi. Hanya Islam yang merata di segenap pelusuknya. Islam itu boleh diperjuangkan dengan wadah yang berbagai-bagai. Di bumi Palastin, ada HAMAS yang mendominasi sokongan rakyat. Ia adalah sebuah parti politik yang pernah meladeni demokrasi dan pernah menyertai pilihanraya. Walaupun kemenangannya dalam pilihanraya pernah dinafikan, itu bukan alasan untuk mengatakan tiada guna menyertai pilihanraya. Yang namanya perjuangan, kemenangannya bukan bererti penguasaan semata-mata. Kemenangan dalam Islam, sama ada menguasai atau syahid.

Lagipun, tidak juga kumpulan yang mengambil pendekatan lain daripada demokrasi dan pilihanraya berjaya membuktikan bahawa pendekatan itu membawa kemenangan kekuasaan atas yang lain.

Di setiap negara umat Islam, ada parti yang menyertai pilihanraya. Islam menggalakkan kita meminimakan darar  sekalipun dalam memperjuangkan agama Allah SWT.

No comments: