CARI BAHAN

Saturday, September 25, 2010

Bacaan Quran dan lagu negaraku

Murid-murid sekolah diajar, kalau semasa lagu negara dinyanyikan, hendaklah berdiri terpaku. Jangan berjalan walaupun ketika itu sedang berjalan. Itulah sebagai lambang penghormatan dan patriotisme kepada negara. Masa zaman Jepun, orang Melayu dipaksa hormat kepada lagu Jepun ketika dinyanyikan. Didikan jepun untuk rakyat Malaya pada zaman penjajahannya telah menanamkan satu mindset dalam fikiran  orang Melayu. Beberapa budaya Nipon telah dipaksakan. Lagu kebangsaan Jepun, Kimigayo disuruh hormat. Macamana kita disuruh hormat kepada lagu kebangsaan kita pada hari ini.

Kita orang Melayu Islam. Tidak semua budaya Jepun itu sesuai untuk kita langsungkan. Orang Jepun mulanya penyembah matahari. Cara mereka menjelmakan "ta'abbud" mereka kepada matahari begitulah. 

Saat kita diperdengarkan bacaan Quran, apakah kita diajar supaya berhenti berjalan dan terpaku berdiri? Malah, larangan Allah dalam Quran agar jangan bercakap semasa mendengar Al-Quran, kita redah sahaja. Mana lebih tinggi? Ayat Quran atau atau senikata lagu negaraku?

No comments: