CARI BAHAN

Sunday, September 19, 2010

Antara buih dan tembikar

Bila Allah kehendaki, kesatuan ahzab menjadi porak peranda. Mereka saling hilang kepercayaan antara satu sama lain. Bara prasangka ditiupkan menumbuhkan percikan api yang kemudian menyala oleh lelaki beriman yang menyusup ke barisan musuh telah direstui oleh Rasulullah SAW. Kata Rasulullah memberi pengesahan usaha siasat lelaki beriman tadi, peperangan adalah tipu daya. Maka, adu domba antara  kesatuan dalam ahzab adalah tipu daya yang diabsahkan oleh Rasulullah dalam peperangan.

Hari ini, kita melihat betapa dalam parti ahzab bernama Barisan Nasional mengalami kegoncangan dan saling hilang kepercayaan antara satu sama lain.  Sepertinya, ia menanti hari-hari terakhir yang retak menunggu belah. Kelahiran PERKASA yang berperangai budak nakal dalam kelompoknya merumitkan keadaan. Kritikan pedas Nazri Aziz terhadap PERKASA dan kemudiannya menjalur terhadap Utusan Malaysia yang didakwanya tidak setia kepada PM tetapi berkiblat kepada Dr. Mahathir telah mengundang pertengkaran dalaman sesama mereka.
 
Allah telah sirnakan nama-nama besar yang memerintah. Apakah sukar bagi Allah mensirnakan nama-nama pemimpin yang disebut sebagai negarawan di negara kita ini. Tempelkanlah dengan gelaran apapun, jika tidak meninggalkan jasa bakti yang diakui oleh agama, namanya akan menjadi seperti buih yang kemudiannya akan pecah dan sirna. Namun, ada yang namanya kekal di dunia laksana barang tembikar.


No comments: