CARI BAHAN

Saturday, September 18, 2010

Elit Pemerintah Ala Firaun

DS Anwar Ibrahim dalam ucapannya sering menggambarkan bahawa negara kita sedang diperintah oleh elit pemerintah yang melebelkan diri mereka sebagai manifestasi pemerintahan orang-orang Melayu. Elit pemerintah tersebut duduk dalam sebuah parti bernama UMNO. Apabila pemerintahan UMNO ditentang oleh orang Melayu, maka dikatakan kepada para penentang itu sebagai pengkhianat bangsa. Ini kerana, menurut kalangan elit pemerintah tersebut, Melayu itu UMNO dan UMNO itu adalah Melayu.


Pemerintahan UMNO dewasa ini bukan lagi mewakili pemerintahan bangsa Melayu walaupun siang malam parti itu mendakwa ia mewakili bangsa Melayu. Nasib Melayu tidak pernah terbela menurut sepatutnya sepanjang pemerintahan UMNO. Rakyat paling miskin masih lagi ramai dari kalangan bangsa Melayu. Tanah-tanah warisan Melayu banyak yang telah dikorbankan.Selama lebih 50 tahun dasar ekonomi yang kononnya membela orang Melayu melalui DEB, akhirnya dasar itu dimaklumkan tidak mencapai sasaran 30 peratus ekuiti yang disasarkan. Lalu, sikap dan tabiat bangsa Melayu dijadikan punca masalah.

Firaun yang memerintah negeri Mesir mendakwa ia mewakili bangsa Qibti untuk menguasai ke atas bangsa Bani Israil. Namun, Firaun sebenarnya memerintah bersama dengan elitnya. Dalam Al-Quran, Allah SWT selalu menyebutkan, "Firaun Wa Mala ihi"( Firaun dan pembesar-pembesarnya). Merekalah sebenarnya yangb memerintah dan menindas rakyat. Mereka menimbulkan perasaan takut kepada rakyat. Umpamanya, Firaun mendakwa bahawa segala tali air yang mengairi perladangan di Mesir adalah di bawah kekuasaannya. Bila-bila masa dia mahu, dia boleh memutuskan bekalannya.

Beberapa hari lepas, Awang Adik mengancam rakyat Kelantan dengan mengatakan bahawa jika mahu air bersih di Kelantan, undilah UMNO dalam PRU ke-13 nanti. Ertinya, kalau tak undi UMNO-BN, kekallah kamu semua hai rakyat Kelantan dengan masalah sumber air besih yang tak selesai itu. Inilah corak pemerintahan Firaun yang hanya mengenakan cara menakut-nakutkan rakyat.

Ketika aku makan di sebuah kedai mamak, dan memesan segelas air kosong, waktu mahu membayar harga makananku hari itu, aku bertanya berapa harga segelas air kosong yang kuminum. 

Dia berkata:

"Air kosong percuma, haram dijual...ia anugerah Allah buat kita semua". 

"Mengapa teh tarik dijual, ia juga air?", aku bertanya menduga.

" teh tarik ini guna gula dan susu", mamak itu memberi alasan.

Elit yang memerintah itu, dibujuk ketamakan melampau, semuanya dijual. Air seharusnya percuma buat rakyat. Tetapi, air dijual. Sudahlah dijual, harganya pula tinggi dan sentiasa dinaikkan saban tahun. Air pula dijadikan umpan untuk memperolehi kuasa politik.

Ya Allah...semoga kudratMu membuktikan. Tumbangkan kekuasaan pemimpin ala-Firaun dari muka bumi ini...

No comments: