CARI BAHAN

Tuesday, September 28, 2010

Pejabat agama memenjara Islam

Pada zaman penjajah Inggeris, agama Islam telah ditangkap dan dikurung dalam institusi raja Melayu. Penjajah Inggeris menyerahkan usrusan agama untuk diuruskan oleh institusi raja-raja Melayu. Agama Islam tidak lagi boleh bergerak bebas dalam kehidupan bernegara seumpama burung di udara. Namun, agama Islam yang diserahkan kepada raja-raja Melayu untuk dikawal itu pula hanya yang berkaitan dengan hal-hal perkahwinan, masjid, kubur, waqaf dan beberapa hal kecil lain. Aspek agama Islam lain telah dibunuh dalam masyarakat dan pihak istana tidak punya kuasa untuk membiakkannya semula.

Untuk merealisasikan pengurungan agama tersebut, atas nasihat daripada penasihat-penasihat Inggeris yang duduk bertempel dengan sultan-sultan Melayu, diwujudkan pejabat-pejabat agama. Penjabat agama bukan sahaja ditugaskan mentadbir hal-hal tersebut dengan tauliah Sultan, tetapi juga menjadi jaring perangkap untuk menangkap mana-mana bahagian agama yang terlepas ke tengah masyarakat.

Agama Islam telah dipencilkan dalam ruang pejabat agama yang penuh dengan kertas-kertas usang berhabuk.

Apabila pejabat agama di Selangor bertindak mengawal aktiviti kuliah-kuliah agama dengan syarat tauliah, ia sebenarnya menjelaskan lagi apa sebenarnya pejabat agama itu!

No comments: