CARI BAHAN

Monday, September 20, 2010

Usahawan kosmetik tidak bahagia

Terbunuhnya usahawan kosmetik Dato' Sosilawati Lawiya dengan cara yang mengerikan memberikan kita beberapa interpretasi. Apa yang berlaku di sebalik kejadian itu sebenar-benarnya, hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui. Rupanya kehidupan seorang yang bergelar jutawan itu miskin. Sungguhpun mewah herta benda dunia, mereka miskin keselamatan. Peristiwa ini menjadi hujah buat kita bahawa keselamatan hidup bukan terletak pada harta yang berjuta-juta nilainya. Demikian juga bahagia. Ia tidak diukur berdasarkan pencapaian duniawi. Tanpa rasa selamat, bagaimanalah hendak datangnya bahagia.

Barangkali mereka dapat menyebarkan kegembiraan kepada ramai orang melalui produk kecantikan mereka. Mereka dapat membahagiakan para pelanggan dengan hasil yang diperolehi dari menggunakan produk keluaran mereka. Namun, itu bukan jawapan untuk mereka membahagiakan diri mereka sendiri.

Kematian Dato' Sosilawati Lawiya masih menjadi menjadi tandatanya. Sekurang-kurangnya kematiannya itu menjadi tandatanya sepanjang hidup mereka yang mengikuti kesnya sehinggalah ke kesudahannya. Tidak ada siapa boleh menghukumkan kematian yang bagaimana dia telah tempuhi. Apakah khatimahnya? Orang hanya mengetahui bahawa dia telah mati dibunuh dan mayatnya dibakar. Sungguh kejam si pembunuh itu. Kronologi yang membawa kepada kejadian itu tetap kekal menjadi misteri dan hanya sangkaan belaka.

Lain halnya dengan kematian seorang sahabatnya yang juga ahli perniagaan kosmetik iaitu Sarina Jaafar yang mengasaskan Kosmetik Aveer. Dia didapati mati membunuh diri dengan cara menggantungkan diri dalam bilik tidur rumahnya. Kejadian itu berlaku beberapa minggu setelah kejadian pembunuhan Dato' Sosilawati Lawiya dilaporkan media. 

Alangkah buruk cara kematian yang dipilihnya! Itulah cara yang sangat su'ul khatimah.

Pengusaha kosmetik yang kita nampak seperti orang bahagia, rupanya menghadapi konflik jiwa dan tidak bahagia dalam hidup. Baik sahaja jadi orang miskin daripada hidup dalam ketakutan. Baik sahaja jadi orang hudoh yang punya hati yang cantik daripada orang cantik yang punya hati yang hudoh. Bahagia tidaknya bukan terletak pada harta. Demikian, hudoh dan cantik yang sebenarnya adalah dalam hati.

Kalau mati masuk syurga itulah kebahagiaan yang terbesar...


No comments: