CARI BAHAN

Wednesday, September 22, 2010

Kesedaran Islam di Makassar

Menonton sepintas dokumentari mengenai kehidupan di Makassar, Sulawesi, Indonesia, petang ini, aku membuat kesimpulan awal berikut. Tahap kesedaran agama di sana ketinggalan 30 atau 40 tahun berbanding kesedaran agama di Malaysia. Beberapa perkara boleh diambil buat menyimpulkan hal ini.

Pertamanya, pakaian pelajar perempuan SMA di sana yang tidak bertudung menggambarkan kurangnya kesedaran tentang aurat di sana. Di Malaysia, awal 50-an , 60-an dan  70-an, bukan satu yang pelik kalau ustazah sendiri hanya memakai kebaya dan selendang yang diletak di atas kepala. Isteri-isteri tuan guru sendiri belum pun menutup aurat sebagaimana halnya dewasa ini. Pakaian menutup aurat dengan jilbab yang sempurna, khususnya bagi pelajar perempuan sekolah-sekolah agama, mahasiswa universiti dalam bidang agama, isteri-isteri ulama dan tokoh Islam, sudah menjadi permandangan biasa di Malaysia. Tapi hal tersebut masih ada di Sulawesi.

Keduanya, dalam dokumentari tersebut dinyatakan juga bahawa di antara kebanggaan masyarakat Bugis Sulawesi ialah songkok bersalut benang emas yang harganya mencecah lebih RM12,000.00. Mana para ulama di tanah Makassar itu? Tidakkah mereka mencegahnya atau mereka mengatakan itu adalah adat budaya warisan bangsa yang tidak boleh dibuangkan. Islam melarang ummatnya dari kalangan lelaki memakai perhiasan dari emas dan sutera. Tak kira bangsa apa, wajiblah tunduk kepada Islam. Penguasaan adat di Malaysia memang tebal dan kental pada tahun-tahun  50-an , 60-an dan  70-an. Namun, perjuangan gigih para ulama telah berjaya mengubah kesedaran agama masyarakat. Banyak sudah amalan adat yang menyimpang dapat disingkirkan.

Bersyukurlan kita berada di bumi yang subur ini.

No comments: