CARI BAHAN

Thursday, September 30, 2010

400 ribu dipertikai, juta-juta diabai.

RM400 ribu lebih baik digunakan untuk program penyebaran ilmu, menegakkan sunnah, memadamkan bid'ah dan melahirkan para ulama. Itulah antara lain cadangan seorang ulama muda UMNO terhadap rancangan kerajaan negeri Kelantan menghantar 40 orang  ulama dan guru pondok dengan dana sebanyak RM400 ribu daripada sumbangan orang ramai.ke Makkah bagi tujuan munajat berhubung isu rayalti minyak.

Jumlah tersebut dikatakan besar dan tidak sepatutnya dibazirkan untuk tujuan tersebut. Soal munajat, menurutnya tak perlu di Makkah dan mengapa pula mesti pada angka 40 orang?

Menurut sumber kerajaan Kelantan, jumlah tersebut adalah dari sumbangan orang ramai. Kempen telah dilancarkan untuk tujuan tersebut dan para penyumbang yang menderma telah pun tahu tujuan mereka menderma.

Kalau mahu dilihat pada angka wang dibazirkan, sungguh banyak wang negara yang dibazirkan. 400 ribu itu kecil jika hendak dibandingkan dengan kos pembinaan istana negara yang dikatakan 500 juta peringkat awal dan mencecah 1.2 bilion bila siap kelak. Mengapa jumlah tersebut tidak dipertikai sedangkan wang yang digunakan adalah wang rakyat dan rakyat tidak ditanya keredhaan mereka untuk itu?

Banyak lagi perkara lain yang boleh dipersoal. Jutaan ringgit yang dibelanjakan secara  tidak menentu, tidak pula menjemput keperihatinan ulama muda tersebut berbanding prihatinnya dia terhadap 400 ribu wang para penderma. Lagipun, ia bukan dibelanjakan secara sia-sia ke jalan tanpa faedah sebagaimana jutaan lain.

Ternyata ulama muda itu sudah menjadi tungangan. Manakan boleh si pemotong rumput memandu kereta lumba di litar formula one??

No comments: