CARI BAHAN

Tuesday, September 21, 2010

Anjing atau serigala


Nampaknya, di kalangan pemimpin UMNO timbul khilaf pendapat tentang makhluk apakah yang bernama PERKASA itu.  Samada ia seekor anak anjing atau anak serigala. Kalau anjing, sejarah sudah membuktikan bahawa jika ia dilatih dengan baik, ia akan menjadi penjaga yang amat setia kepada tuannya. Sebaliknya serigala, ia adalah haiwan yang sangat makir. Anjing bukan binatang buas lagi maging. Bunyi salakannya pun sudah biasa orang dengar dan tidak menakutkan sangat. Kecuali sekali sekala kalau salakannya panjang mendayu, timbul juga rasa seram sesetengah orang. Serigala pula, ia binatang buas dan jenis maging. Salakan melantun panjang dan menggerunkan terutama malam bulan mengambang. Seolah-olah serigala amat sensitif kepada bulan.

Cuma, sekarang ini makhluk itu masih kecil dan tengah membesar. Rupa sebenarnya belum dapat dikenal pasti kerana antara anjing dan serigala hampir sama sahaja rupanya. 

Khilaf pandangan tentang jenis apa makhluk PERKASA itu membuatkan keadaan dalam UMNO panas seketika. Bekas presiden UMNO terdahulu yang dikenali sebagai Che Det, menegaskan bahawa PERKASA itu adalah makhluk jenis anjing. Oleh itu, ia perlu dibela dan diberi makan. Kalau boleh beri makan tulang dan susu selalu kerana itulah makanan kegemarannya. Pendapatnya itu disokong oleh oleh ramai yang lain pula. Kebanyakannya adalah veteran-veteran UMNO yang berkampung dalam sebuah persatuan nostalgia bernama PENAWAR.

Tengku Adnan Tengku Mansur yang menjawat jawatan SU Agung UMNO dan DS Mohamed Nazri Aziz yang merupakan menteri di Jabatan Perdana Menteri adalah antara pimpipinan UMNO yang pernah berpandangan bahawa PERKASA itu makhluk jenis serigala. Mereka menasihatkan agar ahli dan pimpinan UMNO menjauhkan diri daripadanya. Menurut mereka, baunya yang busuk cengih dan rupanya yang mirip nyalang itu membuatkan orang ramai curiga dan takut mendekati. Adalah dibimbangi kalau-kalau nanti orang ramai menjauhkan diri daripada UMNO dengan sebab membela anak serigala dalam rumah.

Walaupun mahkluk PERKASA itu masih kecil dan dalam proses tumbesaran, banyak juga yang simpati kepadanya. Tentunya yang simpatinya kepadanya itu kelompok-kelompok UMNO veteran yang tak ada kerja dan banyak melangut kosong di jendela. Mereka memerlukan hiburan dan melihat anjing dalam rupa biasa sudah mereka jemu. Melihat anjing yang satu ini, mereka rasa lain sebab jarang-jarang ada anjing yang berupa begini. Hendak dikatakan anjing, mulutnya muncung amat. Kadang-kadang meeka pun keliru sebenarnya. Anjing atau apa. Tapi mereka bertegas mengatakan anjing kerana cerita pasal serigala ini mereka cuma dengar. Makhluknya pun mereka tak pernah nampak. 

Namun, yang kata serigala tetap kata serigala. Maka bertikailah antara dua kelompok itu. Cukuplah masa buat makhluk baru PERKASA itu membesar. Jadi anjing atau serigala nanti, masa yang akan menentukan. Sama-samalah kita saksikan makhluk apa ia.

No comments: