CARI BAHAN

Thursday, September 02, 2010

Beraya dalam hati

Mengapa hari raya tidak dapat dipisahkan dengan balik kampung? Sebab pasal raya, ramai orang bercakap pasal balik kampung. Apakah hari raya dan balik kampung itu berkaitan antara satu sama lain?

"Di mana berhari raya nanti?" seorang teman bertanya kepadaku.
"Berhari raya dalam hati...", balasku selamba.

Bukankah bagi orang yang berpuasa itu ada dua kegembiraan? Kegembiraan pertama ialah ketika dia berbuka (berbuka puasa atau berhari raya) dan kegembiraan kedua ialah saat dia bertemu Tuhannya.  Yang namanya gembira itu dalam hati. Maka tempat berhari raya ialah dalam hati. Demikian aku mencongak formula baru menyambut hari raya. Mungkin sekadar mengubat hati yang sendu melihat ramai rakan berlepas balik kampung satu demi satu...heh

Sejak tahun 2006, aku berlum pernah pulang berhari raya puasa di kampung. Aku sudah biasa menyambut aidil fitri di perantauan. Aku sudah betah. Tak ada masalah. 

Soal bertemu orang tua di kampung, setiap hari aku menghubungi ibuku. Pertemuan tidak semstinya lebih baik daripada menalifon. Ada anak sepelaungan rumahnya dari rumah orang tuanya, seminggu tak menjengah, apalagi bertanya khabar berita.

Nanti hujung tahun aku pulang juga. Maka itulah hari raya untukku dengan keluarga. Hari raya ini cukuplah aku dengan Allah dan aku mengucapkan syukur dan takbir memujinya di ceruk mana bumiNya aku berada...

No comments: