CARI BAHAN

Thursday, September 23, 2010

Jenayah orang-orang baik

Sehari dua ini, beberapa kes melibatkan jenayah dan keganasan dilaporkan dalam media melibatkan beberapa individu. Seorang bekas anggota polis, Mohd Nahar Abu Bakar dibawa ke Mahkamah Tinggi Syah Alam atas dakwaan membunuh anak bekas setiausaha UMNO Kelang dan pengasuhnya. Seorang pemandu teksi bernama Mohd Fazli Azri Jamil dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Syah Alam kerana meyepak sehingga membunuh seorang kanak-kanak berusia 3 tahun, Shafiah Humaira yang merupakan anak kepada teman wanitanya . Kemudian anak Raja Petra Kamaruddin, Raja Azman  yang didakwa mencuri akhirnya dibebaskan dari pertuduhan oleh Mahkamah Syah Alam .

Inilah sebahagian daripada kes yang berlaku setiap hari dalam negara kita. Jenayah-jenayah yang kekadang mencapat tahap luar perikemanusiaan sering berlaku. Bunuh sudah menjadi satu kata-kata biasa. Kes-kes bunuh yang terjadi disertai pula dengan kesadisannya. Pembunuhan Altantuya Sharibu beberapa tahun lalu yang pelibatkan letupan dengan bom C4 menggambarkan betapa sadisnya perbuatan bunuh yang dilakukan. Demikian, kes pembunuhan Dato' Sosilawati Lawiya yang membawa kepada pembakaran mayatnya dan dicampakkan ke dalam sungai kean abu dan sisa mayatnya sungguh ngeri untuk dibayangkan.


Mohd Fazli Azri

Satu hal yang perlu kita renung dan fikirkan, pembunuh-pembunuh yang melakukan kerja tersebut tidak memperlihat air muka antagonis sehingga kita tidak menyangka dia adalah pembunuh kejam itu. Melihat kepada rupa paras, nampak macam soleh dan baik. Lihat sahaja wajah pemandu teksi yang membunuh Shafiah Humaira, jernih mukanya tidak membawa kita menduga hatinya sebegitu kering sehingga sanggup menyepak kanak-kanak seusia 3 tahun seperti bola. Kes anak Raja Petra Kamaruddin, lihat air muka anaknya. Nampak baik. Walaupun beliau akhirnya dibebaskan, namun satu hal yang kita dapat pelajari, jenayah tidak memilih pangkat dan keturunan. Mengapa anak raja boleh terjebak ke dalam pertuduhan jenayah curi?

Dunia akhir zaman....inilah akibatnya kalau negara tidak ditadbir mengikut manual yang dibekalkan Allah SWT!

No comments: