CARI BAHAN

Tuesday, August 10, 2010

Tasbih atau Tazkirah antara taraweh

Solawat antara solat taraweh bukan amalan yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW. Para sahabat dan salafus soleh juga tidak melakukannya. Namun melakukannya tidaklah salah. Terdapat riwayat mengatakan nabi mengucapkan kalimah tasbih "subbuhun quddusun....", selepas solat taraweh yang baginda lakukan 3 atau 4 malam sebelum baginda berhenti. Tetapi ucapan baginda tersebut tidaklah sebagaimana yang kita lakukan sekarang. Kita lakukan secara berjemaah dan dengan suara yang kuat. 

Konsep solat taraweh adalah solat sambil berehat. Dengan kata lain solat dalam keadaan santai. 

Dewasa ini, tazkirah antara solat taraweh sudah sudah menjadi kebiasaan di sesetengah masjid. Antara tazkirah dengan tasbih, tazkirah lebih besar manfaatnya buat ahli jemaah. Tazkirah memberikan ruang ahli jemaah mendapat peringatan, nasihat dan juga tambahan ilmu. Melakukan tazkirah antara solat taraweh juga bukan amalan yang pernah dibuat oleh nabi, para sahabat dan salafus soleh. Tetapi, tazkirah selalu disampaikan oleh nabi SAW dalam banyak keadaan.Demikian juga oleh para sahabat dan salafus soleh. Memasukkan tazkirah antara solat taraweh adalah kaedah yang baik untuk melipatgandakan kesan tazkirah tersebut. Lagipun, adalah lebih baik mendengar tazkirah daripada berehat kosong sambil duduk bersandar di tiang masjid. Ia juga lebih baik daripada bertasbih yang kekadang oleh ramai ahli jemaah tidak mengerti pun apayang diucapkannya.

Apapun, apa yang dilakukan perlulah mendasari sunnah. Bertasbih itu punya asas sunnah. Demikian juga bertazkirah. Penetapan masa bertasbih dan bertazkirah tidaklah ditentukan sunnah. Dalam Quran Allah memerintahkan kita mengingati Allah dalam semua keadaan yang kita selesa.  Sama ada berdiri, duduk maupun berbaring. Tapi janganlah pula sambil melompat dan menari sebagaimana kelakuan sesetengah orang berzikir. Itu adalah al-ghuluy dan boleh jadi istihza'.

Sekian wasalam.

No comments: