CARI BAHAN

Monday, August 16, 2010

Raikan kanak-kanak di masjid

"Jemaah masjid As-Syakirin seperti kurang tahun ini berbanding tahun lalu?", sahabat guru itu meluahkan ketika kami sedang berbual-bual mengenai suasana taraweh di masjid-masjid sekitar Sandakan.

"Entahlah kenapa, mungkin ada ibu bapa yang tersinggung dengan teguran berulangkali seorang AJK masjid agar ibu bapa yang membawa anak-anak ke masjid mengawal anak-anak mereka...", lanjut sahabat itu.

"Tak seharusnya kita membuat larangan terbuka begitu, kita perlu galakkan kanak-kanak datang ke masjid. Merekalah harapan kita di masa depan. Itulah sebab sesetengah masjid hanya ada orang-orang tua sahaja", aku menambah.

Di Surau Al-Fajar, ramai kanak-kanak. Menangani kanak-kanak yang buat bising boleh dengan cara yang lain. Jika pihak AJK masjid benar-benar ikhlas mahu mengawal kanak-kanak yang datang ke masjid agar jangan berbuat bising, petugas boleh dilantik untuk mengawal kanak-kanak agar tidak membuat bising. Namun, memarahi mereka jangan sekali-kali. 

Bagiku, jika kanak-kanak datang ke masjid, kita patut bersyukur. Kita biasakan mereka dengan suasana masjid. Jika mereka mahu duduk di Saf dewasa, silakan. Jangan halang mereka. Mana ada dalil saheh yang menetukan saf kanak-kanak di belakang. Prinsip berlumba-lumba memburu kebaikan tidak boleh dinafikan buat kanak-kanak. Jika mereka mahu ke saf pertama kerana memburu fadhilat saf pertama, apakah hak kita untuk mengharamkan mereka mendapat fadhilat tersebut?

Pihak AJK masjid jangan rasa masjid dia yang punya. Masjid adalah milik Allah dan Allah mengizinkan semua hambanya mendatangi rumahNya!

No comments: