CARI BAHAN

Wednesday, August 25, 2010

Ke mana kempen kibar jalur gemilang

Hari ini sudah mencecah 25 Ogos. Bukankah ini bulan kemerdekaan? Semasa zaman Dr. Mahathir berdepan dengan kemerosotan reputasi politik, beliau memperkenalkan kempen kibar jalur gemilang di premis-premis dan kenderaan. Sejak permulaan kempen tersebut diwar-warkan lagi , sambutan rakyat berbelah bagi. Pada masa itu kempen tersebut dilihat sebagai usaha mengukur sokongan rakyat kepada kerajaan pimpinannya. Sebahagian besar memandang pesimis dan tidak menyahut seruan tersebut.

Sehingga pemerintahan sudah berpindah tangan kepada perdana menteri berikutnya, rakyat masih melihat asosiasi rapat antara kempen mengibar jalur gemiliang  dengan usaha kerajaan secara simbolik mempamerkan sokongan rakyat kepadanya. Kepercayaan rakyat kepada kerajaan sedia ada belum pulih sepenuhnya.

Maka, kempen kibar jalur gemilang tidak mendapat sambutan rakyat. Pernah beberapa tahun lepas bendera Malaysia diedarkan secara percuma. Itupun tidak ramai yang memasangnya di kenderaan masing-masing.  Tahun ini, hampir tiada kereta yang memasangkan jalur gemilang menyusur di jalan raya.

Apa erti semua ini?

No comments: