CARI BAHAN

Sunday, August 29, 2010

Ulamalah pembela agama.

Sultan membela agama Islam?Benarkah? Yang tertulis dalam perlembagaan begitulah. Sultan adalah ketua agama Islam. Sebab itu Majlis-majlis agama Islam bertanggungjawab secara langsung kepada Sultan. Imam-imam masjid, siak dan bilal, mereka semua itu ditauliahkan jawatan mereka oleh Sultan. Kerana Sultan dikatakan ketua agama Islam dan pembela agama Islam.

Apabila berlaku isu YB bukan Islam masuk surau, Sultan pun murka. Kalau zaman Melaka dulu, murka Sultan itu amatlah dahsyatnya. Petir halalintar pun belum sedahsyat ketakutan terhadap murkanya sultan.Tapi zaman sudah berubah. Zaman dulu rakyat bebal dan bodoh. Rakyat macam lembu dan kerbau. Mudah dicucuk hidung. Pada masa ini rakyat dan mendapat pelajaran. Malah rakyat lebih cerdik daripada Sultan. Pelajaran Sultan pun tidak setinggi sesetengah rakyat.

Rakyat tak heran lagi dengan tulah dan daulat. Rakyat pejam mata malam hari tak fikir pun siapa sultannya. Buka mata esok pagi, tak tertanya-tanya pula siapa sultannya. Kalau sultan dapat anak, rakyat tak ambil tahu pun. Tak rasa gembira pun. Kalau sultan mati, rakyat tak juga bersedih. Menangis pun tidak. 

Zaman dah berubah banyak. Perubahan disebabkan ilmu. Zaman ini pangkat dan darjat bukan diukur berdasarkan darah kerabat ningrat. Ramai rakyat berdendang. Darah sama merah. Kentut sama busuk. Mati masuk ke lubang kubur yang sama luasnya.

Rakyat telah merdeka. Rakyat tidak lagi berkata "hamba patik mohon ampun". 

Waadat Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun dah lama berkubur.

Islam terbela bukan oleh Sultan. Islam terbela oleh perjuangan ulama yang berfikrah. Kalau tidak,  dah lama Islam di bumi Melayu jadi agama Melayu. Mengapa bila pasal seorang bukan Islam masuk surau, kita hendak mengadu kepada Sultan. Apa pasal pula Sultan hendak murka. Sebab orang menghina Islamkah? Kalau menghina Islam, dah banyak yang berlaku. Tak laksana hukum Quran dalam negara itu sudah sebesar-besar penghinaan. Namun, sejak dulu hingga kini belum ada seorang pun sultan yang bangkit membela satu hal ini.

Tanyalah ulama yang ada fikrah. Jangan tanya Sultan. Jangan juga tanya ulama yang ada barah dalam otaknya.Ulama yang berfikrah boleh jawab. Merekalah pembela agama. Merekalah sebenarnya ulil amri!

No comments: