CARI BAHAN

Sunday, August 29, 2010

Bila PAS akan menggalakkan poligami?

Al-Arqam telah berjaya melaksanakan sunnah poligami dalam jema'ah dengan jayanya. Sehingga Al-Arqam dibubarkan dan bekas ahlinya bergerak dalam perbagai aktiviti yang disatukan dengan di bawah syarikat Rufaqaa dan kemudian bertukar kepada syarikat Ikhwan, sikap ahlinya tehadap poligami masih serupa. Muslimatnya begitu positif terhadap poligami. Sehingga pemimpin kerohanian agungnya meninggal, isterinya Khadijah Am tetap punya tanggapan positif terhadap poligami sehingga beliau menubuhkan kelab isteri-isteri berpoligami. Veliau juga mengarang buku yang menghujjahkan kebenaran poligami.

Dalam zaman kaum wanita muslimah berdepan dengan pelbagai masalah ini, poligami sepatutnya dilihat sebagai satu jalan penyelesaian. Bertambahnya wanita muslimah yang andartu tak akan dapat diselesaikan. Janda-janda terbiar yang kekadang membawa kepada terjerumus ke kancah penzinaan dan pelacuran, seharusnya direlakan untuk penyelesaian mulia melalui poligami.

Tetapi, kaum feminis itu lebih rela wanita hidup hina dan terbiar daripada menjadi isteri kedua, ketiga dan keempat. Malah, mereka lebih rasa terhormat melihat wanita menjadi simpanan tanpa nikah lelaki durjana daripada menjadi isteri sah seorang suami!

Dalam jemaah PAS, poligami masih lagi dilihat dengan pandangan serong. Muslimat PAS yang mampu bercakap soal perjuangan, sunnah Rasul dan daulah Islam pun masih keberatan menerima poligami untuk dimasukkan dalam kehidupan mereka. Kalaulah dalam PAS poligami dapat dibudayakan, kemenangan akan menjadi lebih cepat dan mudah. Pengaruh PAS lebih cepat merebak. Sayangnya, poligami tidak dilihat sebagai satu aset dalam perjuangan.
Poligami dilihat hanya menguntungkan lelaki. Poligami dikaitkan dengan ketamakan nafsu lelaki. Maka, berapa ramai pula para ustaz dan ulama yang sanggup beristeri satu sedangkan dia sepatutnya berpoligami jika dilihat dari keuntungan perjuangan. 

Semoga satu masa, PAS boleh menerbitkan penekanan poligami untuk diamalkan dalam jemaah. Sebahagian masalah sosial akan terungkai dengan poligami. Percayalah! Ini bukan kerana nafsu lelaki. Ini berkenaan menyelamatkan ummat dan memperkukuhkan ummat.

Sebelum saat itu, tarbiah ahli perlu cukup mantap terutama kaum muslimat!

No comments: