CARI BAHAN

Monday, August 09, 2010

Mengenang zaman baru graduate

Tahun 1998, sewaktu aku baru graduate daripada Universiti Malaya, dunia mengalami situasi ekonomi merudum. Malaysia berdepan dengan krisis ekonomi. Dr. Mahathir, perdana menteri Malaysia ketika itu menuduh George Soros, seorang pelobi Yahudi sebagai orang yang bertanggungjawab.Krisis ekonomi itu disusuli pula dengan krisis politik akibat pemecatan Anwar Ibrahim daripada jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia sekaligus digugurkan jawatan dalam parti. Dr. Mahathir memberi alasan pemecatan itu dengan mengaitkan kes moral. Anwar Ibrahim dituduh dengan tuduhan liwat.

Kuala Lumpur bergolak. Beberapa bandar di Malaysia juga turut sama merasa tempiasnya. Demonstrasi jalanan berlaku setiap hari. 

Aku dan beberapa sahabat berjuang untuk hidup di Kuala Lumpur dengan pelbagai pekerjaan. Aku pernah bekerja sebagai "mail dropper" dan pernah dikejar anjing sewaktu menjalankan tugas. Tak lama aku bekerja sebagai maildropper, bersama rakan-rakan, kami menubuhkan sebuah syarikat. Waja Ilmu Management Sdn Bhd. Itulah namanya. Kami menawarkan servis menjadi guru tuisyen di rumah. Termasuk juga mengajar mengaji. Iklan dicetak di bawah nama syarikat tersebut dan disebarkan di masjid-masjid pada hari jumuat. Sambutan warga Kuala Lumpur agak menggalakkan. Empat orang menjadi ahli lembaga pengarah syarikat iaitu aku, Ahmad Najmi Muhammad, Hazri Hasyim dan Rasidi Alias

Kami dapat bernafas lega dengan sambungan hayat itu. Alhamdulilah!


No comments: