CARI BAHAN

Tuesday, August 24, 2010

Nabi yang membakar sekoloni semut

Pepatah Melayu menyebutkan:

"Jangan kerana marahkan nyamuk, kelambu di bakar...".

Mesejnya, jangan membuat kerosakan di muka bumi. Jangan diikut perasaan marah. Berpada-padalah dalam menghukum. Hanya yang bersalah sahaja layak dihukum. Seseorang yang tidak bersalah tidak harus ditimpakan akibat dari kesalahan yang dilakukan oleh orang lain.

Terdapat sebuah hadis Rasulullah mengenai hal ini sebagai yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
 
نزل نبي من الأنبياء تحت شجرة فلدغَتْهُ نملةٌ ، فأمر بجهازه فأُخرج من تحتها ، ثم أمر ببيتها فأُحرق بالنار ، فأوحى الله إليه : فهلا نملةٌ واحدة ؟
"Seorang nabi singgah di bawah pohon, dia digigit oleh seekor semut. Dia memerintahkan agar barang bawaannya dijauhkan dari bawah pohon itu. Lalu dia memerintahkan agar rumah semut itu dibakar. Maka Allah mewahyukan kepadanya, 'Mengapa tidak hanya satu ekor semut saja?"
(Hadis Muttafaq Alaih)

وفي رواية لمسلم : ( فأوحى الله إليه أفي أن قرصتك نملة أهلكت أمة من الأمم تسبح ؟


Dalam riwayat Muslim, " Allah pun mewahyukan kepadanya, 'Hanya karena kamu digigit oleh seekor semut lalu kamu membinasakan sebuah umat yang ber-tasbih.'"

Kisah nabi zaman dahulu yang Rasulullah SAW ceritakan itu menggambarkan situasi seperti yang disebutkan dalam pepatah Melayu itu. Pepatah lain yang berkaitan dengan situasi ini ialah "jangan kerana nila setitik risak susu sebelanga".

No comments: