CARI BAHAN

Sunday, August 08, 2010

Menghubungkan silatur rahim.

Dianugerahkan Allah umur yang panjang merupakan satu nikmat. Kenikmatan itu lebih sempurna jika umur yang panjang itu dalam keadaan mulia, terhormat dan menikmati kesenangan dalam dunia. Lebih sempurna lagi kali umur yang panjang dalam kebaktian dan kebaikan sesuai dengan kehendak Allah SWT. Namun. tidak semua orang diberikan usia yang panjang. Orang baik dan berbakti banyak buat agama, tetapi umurnya pendek. Ada pula yang jahat, derhaka kepada Allah dan banyak angkara dan onar di dunia, umurnya panjang pula.

Ajal merupakan ketetapan Allah SWT yang tidak akan dilewatkan dan didahulukan walau sesaat. Namun, umur seseorang boleh diperpanjangkan oleh Allah SWT dengan sebab-sebab tertentu. Salah satu sebab panjangnya umur seseorang sebagaimana yang telah disebutkan dalam hadis nabi SAW ialah menghubungkan silatur rahim.

Sabda Rasulullah SAW:


مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ أَوْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
“Sesiapa yang mahu dilapangkan razeki untuknya, dipanjang umurnya, maka hendaklah dia menghubungkan silatur rahim”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mengapa seorang yang menghubungkan silatur rahim itu diperpanjangkan umurnya. Ada dua cara memahami hadis tersebut.
Pertama, dari segi kuantiti, umur 50 tahun tidaklah akan menjadi 70 tahun. Kalau ajal sudah 50 tahun, matilah orang itu pada umur 50 tahun. Tak akan dipanjangkan lagi. Tetapi, panjang umur seseorang itu dinilai berdasarkan faedah dan kasih sayang manusia kepadanya. Walaupun umurnya cuma 50 tahun, tetapi kesannya seperti 70 tahun. Lihatlah bagaimana pendeknya pemerintahan Umar bin Abd Aziz. Hanya sekitar 2 tahun. tetapi, kesan pemerintahan seperti pemerintahan selama 20 tahun lantara berkat kebaikan yang dia lakukan dalam pemerintahannya.

Kedua, pertambahan umur tersebut sememangnya dari segi kuantiti. Orang yang tertulis umurnya dalam catatan malaikat sewaktu diperintah tuliskan 4 perkara di alam janin sebagai 40 tahun misalnya, akan bertambah menjadi 60 tahun disebabkan menghubungkan silatur rahim. Kelanjuitan usia seseorang, dari segi saintifiknya punya kaitan dengan keadaan hatinya. Seorang yang hatinya sejahtera mempunyai potensi panjang umur yang lebih berbanding orang yang hatinya berkulat dengan pelbagai kemelut dan masalah. Seorang yang menghubungkan silatur rahim akan menikmati kegembiraan dan kebahagiaan dalam hidupnya dan ini akan memberikan kesan kepada pertambahan jangka hayatnya.

No comments: