CARI BAHAN

Friday, August 20, 2010

Abdullah bin Abdulah bin Ubai bin Salul

Anak Abdullah bin Ubai bin Salul, ketua orang-orang munafiq di Madinah bernama Abdullah juga. Pada satu hari dia datang bertemu Rasulullah SAW dan berkata kepada baginda:

بلغني أنك تريد قتل أبي فيما بلغك عنه، فإن كنت فاعلا فمرني به، وإني لأخشى أن تأمر به غيري فيقتله، فلا تدعني نفسي أنظر إلى قاتل أبي يمشي على الأرض فأقتله، فأقتل رجلا مؤمنا بكافر فأدخل النار ".. فنهاه النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ وقال له: بر أباك، وأحسن صحبته


"Telah sampai kepadaku bahawa tuan mahu membunuh bapaku dengan sebab apa yang telah sampai kepada tuan (daripada perkataan kufur bapaku). Jika tuan memang mahu membunuhnya, perentahkan aku membunuh bapaku. Sesungguhnya aku takut jiuka tuan memerintah seseorang yang lain lalu dia membunuh bapaku, maka aku tidak tahan melihatnya berjalan di atas muka bumi lalu aku bertindak membunuhnya pula. Maka ketika itu aku telah membunuh seorang lelaki yang beriman dengan sebab membunuh orang kafir. Maka aku akan masuk neraka...". Maka Rasulullah SAW melarangnya dan berkata kepadanya: Berbuat baiklah kepada bapamu dan perelokkanlah hubungan dengannya".
(Riwayat Ibn Hibban)

Ketika Rasulullah SAW dan tentera Islam pulang daripada peperangan Bani Mustaliq (Al-Muraisi'), sudah sampai ke pinggir Madinah dan bersama mereka ada juga Abdulah bin Ubai bin Salul serta sebilangan orang munafiq di sekelilingnya, putera Abdullah itu telah menahan bapanya dan berkata kepada bapanya:

"Berhentilah hai bapa. Kamu tidak boleh memasuki Madinah sehingga Rasulullah mengizinkan kamu masuk ke dalamnya...",
Lalu, Rasulullah SAW memberi keizinan kepada Abdullah bin Ubai bin Salul untuk masuk ke dalam Madinah. barulah si anak membenarkan bapanya menjejaki kaki ke Madinah semula.

Subhanallah!Lihatlah  kehebatan iman anak si pemuka munafiq itu.Lihatlah betapa hinanya munafiq. Tiada kemuliaan dirinya di mata anaknya sekalipun!


No comments: