CARI BAHAN

Friday, August 27, 2010

Isteri cerminan suami

Ketika  berbual dengan lelaki itu buat pertama kalinya tentang beberapa isu agama, nampaknya pemahamannya agak baik. Dia menceritakan kepadaku tentang perjuangannya merubah ketempangan agama masyarakat di sebuah kepulauan tempatnya bertugas. Masyarakat kepulauan yang kaya dengan kepercayaan khurafat dan meringankan kewajipan agama.

Alhamdulillah. Apa yang diperkatakannya itu tidak salah. Malah amat bertepatan dengan agama.

Pada satu hari, sewaktu berjalan di bazar Ramadhan, aku bertemu dengannya. Dia bersama isterinya. Dia berseluar singkat bawah lutut manakala isterinya seorang wanita yang tidak bertudung. Kami betegur dan kemudian berlalu.

Oh...lelaki boleh berbicara hebat tentang agama dan isu-isu berkaitannya. Tetapi, jika isteri gagal ditarbiah, itu merupakan kayu ukur muktamad kegagalan lelaki itu. Isteri adalah cermin kepada wajah sebenar sang suami. Kalau isteri tak bertudung, tak usah percaya manisnya bicara agama si lelaki. 

Jangan terpesona dengan pidato pak menteri berapi-rapi tentang agama kalau kepala isterinya seperti bonggol unta. Lelaki perlu belajar memerintah isterinya sesuai dengan kehendak Allah barulah dia boleh dipertanggungjawabkan.

Ya Allah...berikan daku kekuatan dan jadikan isteriku seperti khadijah!

Miski mustahil aku menjadi seperti Muhammad!

No comments: