CARI BAHAN

Sunday, August 29, 2010

Igauan para juhala

AJK masjid dan surau sudah menunjukkan jiwa besar mereka membenarkan orang bukan Islam masuk ke dalam masjid dan surau. Siapa tahu dengan masuk ke dalam masjid dan surau, mereka yang bukan Islam itu tertarik kepada Islam dan masuk Islam? Tapi, orang yang bukan AJK masjid dan surau pulau yang melatah bila ada YB Cina bukan Islam masuk ke dalam masjid.

Hairan sekali dengan bebal dan jahilnya orang yang membantah peristiwa masuknya YB Teo Nie Ching ke dalam sebuah surah di Kajang. Di masjid negara setiap hari pelancong masuk ke dalam masjid. Di antara pelancong tersebut pula adalah warganegara US, negara yang dilebel sebagai harbi. Tapi tak ada pula suara membantah. Pandai pula mereka menjustifikasikannya sebagai medium dakwah. 

Dakwah? Dah berapa orang mat saleh yang masuk Islam dengan cara menjadikan masjid sebagai tempat lawatan mereka?

Yang sibuk membantah itu pun bukan selalu ke masjid. Mereka melihat masjid sebagai tempat suci dan pergi seminggu sekali buat mencuci dosa. Macam sahaja puak kristian pergi ke gereja setiap Ahad untuk mendapat pengampunan dari padri.

Ada pula YB lompat yang kononnya pejuang Islam menyifatkan kejadian masuknya YB tersebut ke surau itu adalah lambang ketaksuban politik. Ketaksuban agamanya sangat jelik dan tempang. Meracau dalam politik, meracau dalam agama tanpa ilmu. Ilmu agama yang dipetiknya pula pramatang. 

Sungguh hebat sikap Nik Aziz dalam meladeni isu ini. Bijaksana dan berpaksikan ilmu. Demikian tokoh-tokoh ilmuan yang menghujahkan kebolehan orang kafir masuk ke masjid dengan dalil-dalil. Alangkah jauh bezanya mereka yang berilmu dengan mereka yang jahil.

Orang jahil, masa tidurnya mengingau dan masa jaganya juga mengingau!


No comments: