CARI BAHAN

Sunday, August 22, 2010

Doa rahmat buat orang kafir

Khatib jumuat sebuah masjid di Pulau Pinang berdoa untuk Lim Guang Eng menggantikan doa untuk Yang Dipertuan Agung. Demikianlah isu yang sedang hangat diperkatakan. Isu tersebut telah menarik respons pelbagai pihak. Sebagaimana biasa, UMNO-BN memanipualsikan isu tersebut bagi menggambarkan teruknya sebuah kerajaan yang diperintah oleh PR. Kesimpulan dari semua ini, menurut UMNO-BN, inilah bahananya yang terjadi apabila PR memerintah. PR tidak menghormati raja Melayu. PR sanggup buat apa sahaja demi mengaut sokongan politik.

"Haram mendoakan rahmat buat orang kafir!", seperti sudah terduga, terpacul komen bersifat fatwa seorang mufti tua yang berkhidmat lebih 30 tahun menjunjung kedaulatan Sultan sebuah negeri.

Khatib berdoa agar Lim Guang Eng diberikan hidayah untuk masuk Islam. Demikianlah fakta tersembunyi yang media massa tidak dedahkan. 

Masuk Islam merupakan rahmat. Haramkah mendoakan orang kafir agar terbuka hatinya masuk Islam? Wahai tuan mufti...beranikah tuan mufti mengatakan haram mendoakan orang kafir masuk Islam? Tuan mufti tak ingatkah pelajaran tarikh Islam yang tuan mufti belajar masa di sekolah menengah dulu menyebutkan kisah Islamnya Umar Al-Khattab. Sebelum Islamnya Umar Al-Khattab, nabi SAW telah berdoa:


اللهم أعز الإسلام بأحد عمرين


"Ya Allah, muliakan Islam dengan salah seorang dari dua Umar".

Agaknya sebab itu orang Cina di Malaysia tak berminat kepada Islam. Mufti tak benarkan didoakan agar mereka masuk Islam.

No comments: