CARI BAHAN

Thursday, August 19, 2010

PenanganTokke

Ketika ujian bulanan bagi kertas pendidikan Sivik Kenegaraan, aku bertugas menjaga kelas tahun 4B. Sambil murid-murid menjawab soalan, aku mengadap laptop membuat kerja yang patut.

Tiba-tiba ketenangan kelas terganggu. Sebilangan murid-murid berlarian keluar kelas. Aku kehairanan dan mengarahkan mereka masuk semula. Namun, arahanku tidak dapat mententeramkan mereka. Aku bangun dan keluar kelas. Sebahagian murid sedang berlarian di tepian longkang mengejar seekor binatang melata seperti mengkarung. Saiznya tidak besar. Hanya sebesar dua jari orang dewasa.

"Tokke!", begitu jerit mereka.

Binatang itu lari kelam kabut dalam parit. Murid-murid memintas. Suasana bising. Yang dikatakan tokke itu nyaris dipukul dengan kasut oleh seorang murid. Belum sempat dia memukul, aku memerintahkannya berhenti dan mengarahkan semua masuk ke kelas.

Melihat arahanku masih kurang berkesan, aku mula membilang dari angka satu. Mendengar aku membilang angka, murid-murid itu pun berlarian masuk ke kelas. Beberapa orang  yang lewat aku denda dengan cubitan diperut.

Demikian sekali penangan tokke....:)

No comments: