CARI BAHAN

Wednesday, August 11, 2010

Lebih haram dari daging babi dan arak!

"Makan nasi di siang hari bulan Ramadhan lebih besar dosanya dari makan daging babi. Minum air kosong di siang hari bulan Ramadhan, lebih besar dosanya daripada minum arak!", Demikian aku menegaskan buat murid-muridku pada hari ini.

"Anda sanggup makan babi?",aku bertanya kepada murid-murid dalam kelas.

"Hee...haram ustaz", mereka menunjuk memek muka jelek kepada daging babi.

" Anda pernah minum arak?", solaku kepada mereka lagi.

" Tak pernah!", suara mereka bersahutan menidakkan.

"Pernah makan atau minum di bulan puasa?", pintasku.

Mereka diam. Aku mengerti bahawa mereka belum berpuasa penuh sebulan. Kebanyakan mereka masih belum pun baligh. Tapi, tak mengapa aku mendedahkan mereka konsep tidak puasa menurut Islamagar menjadi amaran buat mereka di belakang hari.

"Makan dan minum di siang hari  bulan puasa adalah lebih besar dosanya daripada makan daging babi dan minum arak!", aku mengulangi perbandingan ekstrem itu.

No comments: