CARI BAHAN

Saturday, August 21, 2010

Tampang Guru profesional

Kursus Kajian Tindakan yang diadakan di SMK Agama pada hari ini melibatkan pembentangan guru-guru hasil kajian tindakan masing-masing dalam kumpulan-kumpulan berasaskan subjek. Aku berada dalam kumpulan bagi subjek sejarah. Lima orang guru terpilih telah membentangkan  kajian masing-masing mengenai apa yang telah mereka lakukan untuk meningkatkan tahap penguasaan pelajar mereka dalam subjek sejarah. Sungguhpun yang dibentangkan itu adalah mengenai subjek sejarah, namun kajian tindakan yang dikemukakan itu, menurut mereka boleh diaplikasikan merentas subjek. 

Pada hari ini dan hari-hari seumpama hari ini,  di kala ramai para guru berkumpul, kita akan saksikan personaliti menarik beberapa orang guru. Personaliti menarik yang aku maksudkan itu adalah dari segi pemakaian, cara pembentangan dan watak keguruan. Kelihatan profesionaliti pada beberapa guru.

Mudahan tampang profesionaliti itu benar-benar dan bukan diada-adakan.

Masyarakat guru bukan golongan miskin gaya, penampilan dan kebolehan. Ramai juga yang tampil dengan hasil kajian masing-masing....anda bila lagi?

No comments: