CARI BAHAN

Friday, August 13, 2010

Muncul ramai ahli ruqyah

Kemunculan tokoh-tokoh perubatan perbomohan Islam  dalam hal menghalau makhluk halus dan menghancurkan simpulan sihir akhir-akhir ini semakin ramai. Pihak media massa memberikan tempat kepada mereka untuk menerangkan, malah membuat demontrasi mengenai bahaya dan cara  mengubati serangan makhluk halus dan sihir. Sudah ada rancangan "al-kulliyyah" khas  membicarakan hal tersebut.

Gangguan makhluk halus dan sihir ke atas manusia bukanlah sebuah metos. Ia memang diakui wujud dan agama Islam tidak sekali-kali menafikannya!
Namun, kemuculan ramai "ustaz" yang melibatkan diri dalam hal ini memberi gambaran seolah-olah serangan makhluk halus dan sihir ini berada pada peringkat bahaya. Seperti manusia kena rasuk di sana sini. Seorang ahli ruqyah digambarkan begitu sibuk  dan setiap malam dijemput untuk melepaskan gangguan makhluk halus dan meleraikan sihir.

Begitu banyakkah gangguan makhluk halus dalam masyarakat? 

Kekadang, sampai ke peringkat melampau, setiap sahaja seseorang itu sakit, pasti dikaitkan dengan makhluk halus. Padahal, manusia yang mati kerana makhluk halus tidaklah seramai manusia yang mati kerana makhluk kuman!
 

No comments: