CARI BAHAN

Tuesday, August 17, 2010

Sentuh babi tak membatalkan wuduk

"Ustaz, jiran sebelah rumah saya kata kalau sentuh kucing batal wuduk, betul ke?" murid perempuan bernama Vanissia Mae dari tahun 6 Aktif menimbulkan persoalan dalam kelas hari ini. 

"Menyentuh babi sekalipun tidak mebatalkan wuduk, apalagi kucing", jawabku. Jawapanku menimbulkan cekcok dalam kelas. Nampaknya murid-muridku itu tidak faham. Bagaimana mungkin menyentuh babi dikatakan tidak membatalkan wuduk.

"Bukankah babi itu haram ustaz?", seorang murid lelaki mencelah.

"Ya, haram dimakan, bukan haram disentuh...", aku menjelaskan.

"Andainya kita menyentuh seketul tahi cicak di sini....", aku mengisyaratkan tanganku di bingkai tingkap kelas, "apakah kita berdosa?", tanyaku

"Tidak!", murid-murid sepakat.

"Nah, tahi cicak itu najis, babi juga najis. Yang membezakan keduanya cuma kategori najis. Yang satu najis Mutawassitih dan yang satu lagi najis Mughallazah. Kalau sentuh najis mutawassitoh itu tak haram, maka sentuh najis mughallazoh juga tidak haram!", aku menjelaskan lojik buat mereka.

"Maka, sentuh babi tak membatalkan wuduk. Cuma lepas sentuh kena cuci...samak, 1 kali air tanah dan 6 kali air bersih", aku menyimpulkan penjelasan  sebelum keluar ke kelas pada sesi ini.

No comments: