CARI BAHAN

Sunday, August 08, 2010

Berbual singkat dengan Ust Abu Hurairah

Malam ini, aku sempat berbual singkat dengan Ust Abu Hurairah, seorang penceramah bebas dari USIA sebelum acara Forum Hal Ehwal Islam yang diadakan di perkarangan masjid Sri  Taman dimulakan. Dia menyatakan bahawa dia berasal dari Mindanau dan sehingga kini masih memegang pasport Filipina. Dia tidak mahu memohon menjadi warganegara Malaysia sekalipun menurutnya, dia sudah lebih daripada layak. Dia pernah belajar di Universiti Madinah dan bertugas sebagai dai yang dilantik oleh kerajaan Arab Saudi semenjak tahun 70-an. Kini dia sudah pencen dan berkhidmat pula sebagai penceramah dari USIA.

"Saya belajar di Madinah dan tamat pada tahun 1971. Ust Hj Hadi Awang adalah seangkatan dengan saya di sana...", Ust Abu Hurairah memberitahuku.

"Dekat kampung saya di Kedah, ada seorang yang juga meruapakan pendakwah yang dilantik oleh kerajaan Arab Saudi, namanya Ust. Ashari...", ujarku.

"Oh, saya kenal dia..."balas Ust Abu Hurairah.


No comments: