CARI BAHAN

Saturday, August 14, 2010

BERBUKA PUASA DI MASJID SIBUGAL

Menerima jemputan seorang rakan untuk menyampaikan tazkirah selepas solat Maghrib di masjid Nurul Hidayah, Kg Sibugal Besar, aku hadir bersama isteri dan anak. Ketika aku sampai, tiada siapa di masjid. Aku melencong ke hujung kampung dan melihat ramai orang kampung, terutamanya pemuda dan kanak-kanak sedang melepak di simpang. Aku memanggil seorang muridku yang kelihatan duduk di tepian simpang itu dan memintanya mencarikan aku 2 tin air soya sejuk.

Setelah mendapat 2 tin soya, aku kembali ke masjid. Kelihatan imam Saleh dan 2 kanak-kanak sahaja.

"Kata ada majlis berbuka?", tanyaku kepada imam Saleh.
"Hari ni tak ada, esok baru ada, persatuan Bugis yang buat, lusa USIA pulak...", imam saleh menjelaskan. 
"Saya diberitahu ada majlis berbuka petang ni, dan ada tazkirah lepas maghrib dan lepas tu dijemput mengimamkan taraweh...", aku memberitahu imam Saleh.

Imam saleh tersenyum. 

"Yang menjemput ustaz pun tidak kelihatan",  balas imam saleh.

Kami berbuka 5 orang. Imam Saleh, 2 kanak-kanak dan isteri. Anakku belum tahu berpuasa. Mujur juga kami ada bawa murtabak buat berbuka. Jika tidak memang tak ada makanan buat berbuka petang ini.

Lepas solat maghrib aku mengambil keputusan untuk pulang. Solat taraweh di surau Al-Fajar lebih selesa dan menyeronokkan.Ma'assalamah.

No comments: