CARI BAHAN

Saturday, August 14, 2010

Hadis palsu

Kasihan, pengetahuan mengenai kepalsuan hadis mengenai fadhilat malam pertama hingga malam terakhir solat taraweh itu  sudah sampai ke masyarakat umum. Tetapi dia belum mengetahuinya. Kukatakan dia belum mengetahuinya kerana dia masih menyebutkannya. Ke manakah mata dan telinganya sehingga perbincangan mengenai kepalsuan hadis tersebut tidak sampai ke telinga dan tidak terpandang oleh matanya?

Apa yang dikatakan hadis mengenai kelebihan solat taraweh setiap malam sepanjang Ramadhan itu sebenarnya hanya rekaan dusta seorang "qussas' (tukang cerita) di zaman dahulu. Mungkin qussas itu bermaksud baik untuk menarik dan menggalakkan orang datang solat taraweh di masjid. Namun, menggunakan nama Rasulullah untuk menawarkan ganjaran pahala buat orang ramai adalah satu pendustaan. Tidak berbaloi dapat memikat orang ramai ke masjid buat mengerjakan solat taraweh tetapi lantaran mendustakan atas nama Rasulullah dibalas neraka.

Kita tidak harus menyebarkan hadis palsu.  Lebih-lebih lagi seorang ustaz atau imam  yang mnejadi dokongan orang sekelilingnya.

No comments: