CARI BAHAN

Wednesday, August 25, 2010

Update ilmu

Pada masa ini, ilmu agama telah tersebar ke segenap cerok rantau melalui pelbagai cara. Selain aktiviti pendakwahan lapangan yang marak (berbanding zaman dominasi pondok yang mengekslusif ilmu agama di dalam koloni pondok), ilmu agama juga tersebar menerusi  lambakan buku agama dan ditambah pula dengan kecanggihan zaman internet. Keilmuan seseorang bukan lagi terkurung dalam institusi agama. Keilmuan bukan terkepung dalam dada pak guru atau pak imam. 

Ilmu agama melalui proses update dan sesiapa yang tidak update ilmunya, akan terpamerlah kejahilannya dalam masyarakat. Seorang penceramah yang gagal mengupdate ilmunya akan menyebarkan sesuatu fakta yang salah mengenai agama sedangkan masyarakat telah mengetahuinya sebagai salah.

Di bulan Ramadhan ini, kita dapat melihat kegagalan beberapa tokoh agama mengupdate ilmunya apabila terpancul daripada mulutnya hadis-hadis yang telahpun diperjelaskan statusnya sebagai daif atau maudhui'. Umpamanya, masih ada yang menyampaikan tazkirah, ceramah dan nasihat semasa Ramadhan mengungkapkan hadis nabi bahawa Ramadhan itu awalnya rahmat, pertengahannya maghfirah dan akhirnya itqun minannar. Hadis tersebut telah dirumuskan oleh mereka yang pakar sebagai amat daif. Bukan tercela sangat menyebut hadis teramat daif tetapi bukankah banyak lagi hadis saheh yang boleh diketengahkan?

Dahulu, hadis mengenai fahilat solat taraweh daripada malam pertama hingga malam ke tigapuluh banyak disebarkan dalam masyarakat menerusi lisan maupun tulisan. Kini, kebanyakan anggota masyarakat telah mendapat tahu bahawa yang dikatakan hadis itu sebenarnya adal;ah rekaan atas nama Rasulullah SAW. Jika ada penceramah atau ustaz yang masih menyebutkannya, bagi mengetahuinya akan dapat mengukur tahap keilmuan sebenar penceramah dan ustaz itu.

Mungkin juga penceramah atau ustaz itu orang berilmu tetapi dia gagal gagal mengupdate ilmunya.

No comments: