CARI BAHAN

Monday, August 09, 2010

Menangani murid bising

"Siapa sembang, ustaz cubit perut", aku sering menggunakan perkataan itu untuk menutup mulut murid-murid yang berbuat bising dan banyak cakap semasa aku bercakap dalam kelas maupun perhimpunan. Setakat ini, ancamanku berjaya mententeramkan mereka. 

"Tiada maaf!", demikian aku menegaskan apabila mendapati ada murid yang melanggar larangan beramaran yang aku keluarkan. Lalu, menggunakan jari telunjuk dan ibu jari, aku mencubit perutnya. Tidak terlalu kuat sehingga mencederakan. Tapi cukup menyakitkan. Murid-murid selalunya dapat kutenteramkan dengan cara tersebut.

Baru-baru ini, murid-murid kelas 4 memberitahuku bahawa guru besar mendenda mereka dengan mencubit paha. Seorang murid menunjukkan gaya cubitan di paha yang pernah guiru besar lakukan. 

"Wah, ini satu hukuman yang menarik...", aku tersenyum dan murid-murid kelas empat terkabil-kabil. Agaknya menyesal kerana memberitahuku hukuman cubitan di paha itu.

No comments: