CARI BAHAN

Monday, August 09, 2010

Merancang masa depan.

Belilah insuran takaful. Ia merupakan simpanan hari tuamu.Demikian kerap kali agen insuran memberi semangat agar membeli insuran yang dijualnya. Kalaupun tak sempat kita merasainya, anak-anak kita akan mendapatkannya dan dengan itu kehidupan mereka akan lebih terbela sesudah ketiadaan kita.

Hari tua yang sungguh dibimbangi ramai orang.

"Saya mahu simpan CRK saya agar dapat dituntut bersama graduiti waktu pencen nanti", seorang penjawat awam yang masih muda pula membicarakan tentang potensi keuntungan sewaktu mengakhiri perkhidmatan kelak. Umur baru penghujung 20-an.

Demikian jauh melamun dalam impian. Umur tak dapat ditentukan. Kalau mati lusa, apa faedahnya memeras otak memahami faedah-faedah beberapa skim sesudah pencen.

Islam menyuruh kita merancang untuk masa depan. Demikian pula seseorang berhujah untuk mewajarkan simpanan dalam skim takaful dan perancangan kewangan sesudah pencen.

Subhanallah...aku tak tahu apa nak kata. Aku tidak menolak tentang pentingnya merancang masa depan. Tetapi jangan masa depan hidup singkat ini sahaja kita berhempas pulas merancang. Ada masa depan yang lebih jauh dan lebih utama untuk dirancang. Itulah hari kahiratmu yang pasti datang dan kekal selamanya.

No comments: