CARI BAHAN

Monday, August 09, 2010

Minum air sungai Nil jadi alim?

Sewaktu aku mendapat keputusan cemerlang dalm SPM, aku mensasarkan untuk menyambung pelajaran ke Pusat Matrikulasi UIAM. Almarhum bapaku menyuuruhku memohon ke Mahad Tahfiz. Dia mahu selepas itu aku menyambung pelajaran ke Mesir.Aku tida sanggup ke Mahad Tahfiz kerana membayangkan kehidupan penghafaz Al-Quran terikat dengan disiplin yang ketat. Aku tidak berminat ke Al-Azhar, Mesir. Ibuku menyokong aku menyambung ke universiti tempatan. Aku gagal mendapat tempat di Pusat Matrikulasi UIAM kerana Bahasa Inggerisku tidak cukup baik. Lalu, aku menyambung pelajaran ke tingkatan 6 atas di sekolah yang sama. Aku mengambil STA dan STPM dalam tahun yang sama. Aku mendapat "jayyid" dalam STA dan 5P dengan agreget 68 dalam STPM. 

Bapaku sekali lagi mendesakku menyambung pelajaran ke Al-Azhar, Mesir. Aku berminat untuk ke Akademi Islam UM. Ibuku menyokong hasratku. Aku sebenarnya menyedari keadaan keluargaku yang kurang kemampuan. Tentu untuk ke Al-Azhar perlukan kos yang tinggi.

Bapaku berkata :" Alim ulama kata, siapa yang minum air sungai nil akan menjadi alim...", 

Aku diterima masuk ke Akedemi Islam UM. Inilah aku seadanya.

No comments: