CARI BAHAN

Sunday, August 08, 2010

Kasihan pokke!


Orang kampungku memanggilnya sebagai pokke. Setengah orang menyebut sebagai tokke. Ia hidup di dahan-dahan kayu atau di celah-celah alang rumah. Pada masa dahulu, kehidupan pokke aman dan damai. Namun, semenjak hebohnya metos bahawa pokke boleh mengubat penyakit AIDs, pokke menjadi buruan. Harga pokke dinilai berdasarkan berat dalam gram. Kasihan pokke. Keamananannya semenjak berzaman sirna disebabkan manusia yang dengan mudah diperbodohkan oleh metos perubatan.

Pokke boleh mengubati penyakit AIDs hanya masih di peringkat dakwaan. Banyak dakwaan mengenai penawar AIDs yang kita dengar. Penjual ubat Transfer Factor juga mendakwa produk mereka boleh mengubati AIDs. Dikatakan ada sejenis tumbuhan yang dijumpai di negeri Sarawak boleh mengubati AIDs. Semua itu di peringkat dakwaan. Dakwaan perlu dibuktikan dengan fakta. Barulah ia dapat dipertanggungjawabkan. Kalau sekadar dakwaan, bagaimana kalau saya mendakwa bahawa rumput samba yang menjadi musuh utama para petani sawah di Kedah satu masa dahulu mampu mengubati AIDs? tentu legalah kesusahan ramai petani. Barangkali, rumput samba bukan lagi musuh kepada penenaman padi. Silap-silap, padi pula digantikan dengan penanaman rumput samba!


Kini kehidupan pokke tak aman lagi. Sumber-sumber hidupan liar sudah mula melahirkan kebimbangan bahawa pokke akan pupus dengan cepat akibat diburu manusia.


No comments: