CARI BAHAN

Wednesday, August 25, 2010

GAH adalah serigala makir

Seekor serigala melihat segugus rambutan berjuntai di dahan. Ia terliur dan cuba melompat untuk mendapatkannya. Tetapi lompatannya tak cukup tinggi untuk memungkinkannya menggapai gugusan rambutan itu. Biarpun ia berusaha melompat, kemampuannya tak sampai juga. Lalu, dia berlalu. Kelakuannya disaksikan oleh seekor monyet di atas pokok rambutan itu. Sang monyet memanggil serigala. Serigala berhenti dan berpaling melihat monyet. Rasa malu ia kalau-kalau monyet melihat kegagalannya mendapat rambutan itu. 

"Hai sang serigala, kenapa kau pergi sebelum mendapat rambutan itu?", tanya sang monyet.

" Rambutan itu masam...", balas serigala selamba.

Monyet terlopong. Tangannya menggapai sebiji rambutan lalu dikupas dan memakannya. Rasanya manis dan enak sekali. Sang serigala melihat dengan terliur.

"Buah yang masam itu pun kau makan monyet? kamu jenis yang lapar dan tak memilih", rugut serigala.Ia pun berlalu pergi sambil merugut.

Hari ini kompilasi hadis tersedia di depan kita sebagai sumber ilmu agama yang menakjubkan di samping Al-Quran. Usaha gigih dan kemampuan luar biasa ulama silam mewariskan kepada kita hadis-hadis nabi  sukar ditandingi oleh manusia zaman kita. Kalau kita cuba mengenali peribadi imam Bukhari menerusi biografinya yang ditulis ramai orang, kita akan menemui ketakjuban mengenai keberadaannya dalm dunia hadis. Dia adalah anugerah Allah untuk menyinari dunia ini dengan hadis nabi.

Namun, golongan anti-hadis yang meragui malah menolak fungsi hadis sebagai sumber hukum Islam, adalah laksana serigala yang gagal menjamah rambutan lalu dikatakan rambutan masam. Mereka itu adalah orang-orang yang lemah akal dan sering pelupa. Mereka menolak autoriti hadis tak percaya ulama hadis mampu menghafal hadis nabi ,  tetapi dalam masa yang sama mereka sering merujuk tulisan ilmiah mereka kepada karya-karya ilmuan Barat. Mereka percaya pula kepada fakta-fakta yang tertulis dalam tulisan para orientalis dan mengakuinya sebagai berautoriti dalam dunia ilmiah.


No comments: