CARI BAHAN

Wednesday, August 25, 2010

AKAL-AKALAN

Mana lebih baik? Solat taraweh 20 rakaat atau 8 rakaat? Tak payah pakai hadis untuk jawab pertanyaan ini. Pakai akal-akalan sahaja. Kalau kita tanam 8 batang pokok kelapa sawit dengan tanam 20 batang pokok kelapa sawit, manakah lebih banyak mendatangkan hasil?
Aku tidak bersetuju dengan akal-akalan begini. Persoalan ibadat tidak boleh main akal-akalan. Kalau mahu main akal-akalan, baik ditanya mana lebih baik? Solat subuh 2 rakaat atau 4 rakaat? Tentu akal-akalan akan mengatakan 4 rakaat itu lebih baik sebab ia lebih banyak. 

Kebaikan dalam Islam bukan diukur pada jumlah yang banyak. Dalam ibadat, khususnya, ukuran kebaikannya diukur sejauh mana menepati sunnah. Kalau menyalahan sunnah ibadat itu tidak berguna langsung. Buaang aja dalam longkang. Kalau membetuli sunnah, lihat kepada peratusannya. Yang paling membetuli sunnah itulah yang bterbaik. 

Pasal solat taraweh 8 atau 20 rakaat, jangan dihukum berdasarkan bilangan. Bilangan yang banyak belum tentu terbaik. Aku tidaklah bermaksud mengatakan 8 itu lebih baik. Tidak juga 20 itu lebih baik. Sunnah nabi tidak menetapkan bilangan rakat taraweh. Penentuan kebaikan boleh dilihat bagaimana solat taraweh itu dilakukan.

Aku berpandangan taraweh 8 rakaat dengan jemaah yang ramai lebih baik daripada 20 rakaat dengan jemaah yang sedikit. Solat taraweh 8 rakaat dengan adanya tazkirah lebih baik daripada 20 rakaat tanpa tazkirah. Tapi, kalau buat 20 rakaat, jemaah ramai pula, ada tazkirah lagi, tentu itu lebih baik daripada 8 rakaat yang ada ciri-ciri seumpamanya.

Namun, guna akal-akalan dalam menyimpulkan persoalan ibadat, minta dijauhkan Allah.

No comments: