CARI BAHAN

Monday, August 30, 2010

Pemuda yang hidup berjemaah

Antara dua pemuda ini mana yang lebih anda sukai mengimamkan solat jemah yang anda sertai. Satunya seorang pemuda yang terlibat dengan gerakan dan yang satu lagi tidak terlibat dengan gerakan. Gerakan yang dimaksudkan adalah hidup berjuang dalam jemaah. Kedua-duanya sama baik dari segi akhlaknya dan sama elok bacaannya. Kaytakanlah pemuda yang terlibat dalam gerakan itu adalah pemuda yang bukan ustaz dan pemuda yang tidak terlibat dengan gerakan itu seorang ustaz. Mungkin itu satu kelebihan fardi bagi pemuda yang tidak terlibat dalam gerakan. Kelebihan fardi pemuda yang terlibat dalam gerakan itu pula ialah penglibatannya dalam gerakan.

Mana lebih anda sukai?

Sebagaimana solat dibuat secara berjemaah, maka demikianlah juga hidup dan perjuangan. Ia perlu melalui cara berjemaah. Seorang yang hidup dan perjuangan bergerak atas landasan jemaah tentu lebih berhak memimpin sebuah jemaah solat berbanding seorang yang hidup dan perjuangannya secara sendiri.

Wahai pemuda...mengapa anda tidak malu di depan Tuhanmu saat memimpin jemaah solat sedang dalam kehidupan dan perjuangan anda menjadi laksana alghanamil qasiah?

No comments: