CARI BAHAN

Wednesday, May 25, 2011

Ulama perlu dengar kuliah

Ada orang yang lembut hatinya dan mudah menerima nasihat dan peringatan. Ketika dia bergelumang kemaksiatan, lalu ada orang memperingatkannya, dia pun kembali menjadi hamba Allah yang bertaubat. Beruntunglah orang yang apabila diberi kata-kata nasihat mereka menurutinya dengan seelok-eloknya. Kekadang, orang yang berperwatakan sebegini bukan siapa-siapa. Malah, dia dikenali sebagai orang yang lalai dan ahli maksiat. Mereka adalah orang yang dilapangkan Allah hati-hati mereka.

Namun, ada mula manusia yang hatinya hitam dan sangat benci menerima nasihat. Dia, malahan menentang si pemberi nasihat. Memang itulah orang yang amat rugi. Allah SWT telah mencop hati mereka.

Anehnya ada pula kalangan yang berpengetahuan luas dalam agama yang tidak boleh dinasihati. Nasihat dianggapnya sebagai mencabar kewibawaan. Lebih-lebih lagi kalau nasihat itu datang dari mereka yang lebih rendah darjat ilmu menurut kaca matanya.
Jarang sekali ulama sudi duduk dalam majlis nasihat dan majlis ilmu seorang yang lain. Mereka merasakan duduk mendengar kuliah dan nasihat seorang yang lain yang tidak setaraf keilmuan mereka itu satu kehinaan. Ini meruapakn penyakit jiwa yang menyerang banyak ahli ilmu.

Kata orang tua-tua, tak kan hilang bisa ular menyusur akar. Apa salahnya kalau seorang ustaz, ulama dan cerdik pandai duduk mendengar kuliah. Itu, malah akan menambahkan kemuliaannya di sisi Allah dan para malaikat.



No comments: