CARI BAHAN

Thursday, May 05, 2011

Dua kali

Semalam, daurah membicarakan ayat 4-7 surah Al-Isra'. Ia adalah mengenai kerosakan kaum Yahudi di muka bumi yang dikatakan berlaku sebanyak dua kali. Samada ia telah berlaku atau akan berlaku, para ulama tafseer mempunyai pelbagai pandangan. Secara umumnya, terdapat dua pandangan iaitu ulama klasik dan ulama moden.

Pandangan ulama klasik seperti dinukilkan dalam kitab-kitab tafseer terdahlu seperti Al-Qurtubi, Ibn Kathir, Tobari dan selainnya, dua kerosakan tersebut merujuk kepada apa yang telah dilakukan oleh orang-orang Bani Israil pada masa dahulu. Hanya, terdapat perlabagai tafsiran mengenai siapakah yang Allah hantarkan untuk menghancurkan mereka disebabkan kerosakan yang mereka lakukan.

Pandangan ulama moden pula menyifatkan dua kerosakan yang dimaksudkan oleh Allah itu adalah merujuk kepada zaman selepas pengutusan nabi Muhammad SAW. Pandangan ini juga ada beberapa perbezaan dalam menentukan apakah kerosakan pertama dan kedua itu. Antara yang mengulas mengenainya ialah Syeikh Mutawalli Sya'rawa dalam tafsirnya, Dr. Toriq Swaidan dan bebarapa yang lain.

Insya Allah, mengenai dua pandangan, akan saya tuliskan kemudiannya. Sekadar itu dulu rumusan mengenai apa yang ditimbulkan sebagai perbincangan dalam Daurah siri 282 semalam.

No comments: