CARI BAHAN

Thursday, May 26, 2011

Fannanah Taaibah

Fannanah Taaibah merujuk kepada golongan penggiat seni yang bertaubat. Mereka termasuklah penyanyi, pelakun, pengarah, produser, pelawak dan lain-lainnya yang bergiat di lapangan. Sering pula disebutkan sebagai para karyawan seni. Umumnya, dunia mereka bergelumang dengan kemaksiatan.  Oleh sebab itu ada sebahagian mereka yang kembali ke jalan benar dan bertaubat, mereka dipanggil Fannanah Taaibah. Dulunya mereka berpakaian menyolok mata, kini mereka berpakaian menutup aurat. Terutamanya bagi kalangan wanitanya.


Alhamdulillah atas kembalinya mereka ke pangkuan Islam setelah lepas bebas menggubarkan kefasikan. 


Namun, sebahagiannya masih tertipu. Dia telah kembali bertaubat dan bepakaian jilbab tetapi masih mengatur program seni untuk wanita-wanita yang tidak menutup aurat. Dalam bahasa sekarang mereka masih menjadi mentor kepada protege yang jika disebutkan, celupan zamannya sebelum bertaubat. 


Dalam agama Islam, seorang penggalak kepada kemaksiatan maka dosanya sama dengan pembuat maksiat. Tak guna juga kalau mentor bertudung tetapi protegenya tidak bertudung. Dia mengajar pula protegenya bagaimana menjadi selebreti yang hebat melalui gaya dan penampilan yang menyolok mata. 


Masya Allah! kasihan...kejahilan dalam agama kekadang membuatkan seseorang terpedaya dengan jalan taubat yang dipilihnya. Katakanlah bahawa kamu belum beriman tetapi kamu hanya Islam.

No comments: