CARI BAHAN

Saturday, May 21, 2011

JAM LONCENG


Jumaat baru-baru ini aku berkhuutbah mengenai pentingnya hadir solat Subuh berjemaah. Aku merasakan satu keperluan untuk memberi peringatan mengenainya kerana melihat ramai yang mengabaikannya. Solat jemaah bagi fardhu yang lain boleh dikatakan ramai, terutama maghrib dan insya. Namun, Subuh amat daif. Aku pun kadang-kadang miss juga. Pagi Jumuat yang aku rancang untuk berkhutbah itu pun aku miss. Kalau ikut adab ulama masa lalu, kalau kita gagal laksanakan, maka jangan memesan orang melakukannya. Namun, kalau aku tidak buat teguran, maka akan terpikullah amanah ini atasku. Biarlah...sungguhpun aku miss, aku akan cuba memastikan kehadiranku saban Subuh.

Hari ini aku beli jam lonceng yang kuat suaranya. Ini hanya ikhtiarku. Yang menjagakan aku di kala subuh adalah Allah SWT. Kalau aku tidur cukup awal di malamnya, aku jarang bermasalah untuk bangun awal lagi. Namun, orang sepertiku selalu tidur lewat. Banyak kerja yang perlu aku bereskan. Kekadang, aku suka menghabiskan masa berblog. 

Sampai...ada masanya jam 2 baru aku tidur.

Semoga jam lonceng ini membantu. Allahumma amin.

No comments: