CARI BAHAN

Tuesday, May 10, 2011

Selamat tinggal BN.

Hari ini kerajaan menaikkan harga gula sebanyak 20 sen. Kini harga Gula menjadi RM2.30 sekilo. Bila harga gula naik, naiklah harga banyak produk makanan dan minuman. Aku teringat dulu, harga teh ais hanya 80 sen. Kemudian harganya jadi RM1. Kini, kalau minum di kedai mamak, harganya sudah mencecah RM1.50. Sesetentgahnya sudah sampai RM2.00.

Selepas satu barang naik harga, disusuli barang lain. Harga minyak petrol RON 97 sudah dua kali naik dalam tempah tak sampai setahun. Kononnya minyak RON 95 tidak akan dinaikkan oleh kerajaan kerana mojoriti rakyat menggunakannya. Soal minya bernama RON 95 dan RON 97 ini pun hanyalah bid'ah yang dibuat kerajaan untuk melestarikan kenaikan harga minyak yang dilakukan. Banyak pengguna minyak RON 95 menyatakan kecurigaan tentang kualitinya. Dulunya rakyat mengenali minyak dua jenis. Satu sebagai "leaded " dan satu "unleaded". Yang Leaded itulah menjadi RON 97 sedang dulunya minyak itu murah sahaja.

Rakyat boleh ditipu dalam sesetengah masa tetapi tidak semua masa.

Dr. Asri dalam kenyataan terbarunya kepada The Malaysia Insider menasihatkan rakyat Malaysia agar jangan memberikan undi yang boleh menjadikan BN menang besar kerana itu menjadikan para pemimpinnya rakus. Kenaikan harga barang yang terbaru ini adalah petanda kerakusan mereka kerana telah merasa selesa berikutan beberapa siri kemenangan dalam PRK. Mereka mula mengandaikan bahawa rakyat telah kembali menyokong mereka.

Negara tidak akan hancur kalaupun negara ini tidak diperintah BN. Sebelum ada BN, negara ini sudah ada. Negara ini pernah gemilang di zaman Malaka, zaman kerajaan Kedah dan sebagainya. Kemakmuran negara ini bukan terhutan kepada BN. Rakyat harus dimerdekakan dan tidak ada pergantungan kepada mana-mana parti untuk selamanya.

Katakan, selamat tinggal untuk BN.Itulah langkah ke arah perubahan.

No comments: