CARI BAHAN

Saturday, May 28, 2011

Himpunan sejuta belia

Ternyata Himpunan Sejuta Belia yang sedang diadakan di Putrajaya sekarang ini hanyalah alat kepada kepimpinan BN untuk melihat sokongan para belia kepada pemerintahan mereka. Apabila PM melaungkan selogan "pertahankan Putrajaya" maka ternatalah bahawa menghimpunkan para beliau di bawah program Himpunan Sejuta Belia tidak lebih daripada bermotif politik. 

Pertahankan Putrajaya daripada apa? Apakah Putrajaya terancam oleh serangan musuh luar sehingga perlu dislogankan "Pertahankan Putrajaya"?

Terdahulu, Pakatan Rakyat telah meproklamasikan rancangan mereka untuk menawan Putrajaya. DS Najib sendiri pernah mengeluarkan kenyataan dalam ucapannya semasa Pembentangan Bajet tahun lalu bahawa Putrajaya perlu dipertahankan sehingga ke titisan darah terakhir.Tidak sukar untuk memahami selogan yang dilaungkan semasa Himpunan Sejuta Belia tahun ini.

Tan Sri Muhyiddin menyifatkan himpunan pada tahun ini amat berjaya kerana kerajaan tidak menyediakan logistik sebagaimana tahun yang lalu. Dengan erti kata lain, beliau cuba membayangkan bahawa kerajaan tidak membelanjakan wang rakyat dalam jumlah yang banyak untuk menjayakan program tersebut. Kehadiran belia-belia adalah atas kemahuan sendiri. Ada yang datang naik bas, naik kereta sendiri, naik basikal dan malahan ada yang naik skateboard.

Aku sukar percaya kenyataan itu. Selama ini, kehadiran rakyat ke program-program pak menteri didorong oleh tarikan dan kemudahan pengangkutan yang disediakan. Mereka yang pergi ke program tersebut boleh menggambarkan berapa banyak wang rakyat digunakan untuk membeli air kotak dan makanan untuk hadirin. Tentunya setiap program yang disediakan sepanjang himpunan tersebut ada bajet tersendiri. Masakan penyanyi-penyanyi yang membuat persembahan di sana sukarela dan percuma sahaja.


No comments: