CARI BAHAN

Sunday, May 22, 2011

Bencana mengandungi fitnah

Setiap bala bencana yang menimpa ada sebabnya. Kejadian tanah runtuh yang menimbus Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat kelmarin telah mengorbankan 16 orang. Kejadian tersebut tragis dan tentu amat menyayat hati terutama bagi mereka yang terlibat dan terselamat serta kaum keluarga dan orang terdekat. Ia mendapat perhatian baik oleh kerajaan negeri mahupun  kerajaan pusat. Masing-masing akab berlumba mempamerkan keprihatinan. Sungguh baik sekali suasana itu. Rupanya di sebalik kelemahan kerajaan yang memerintah Malaysia, ada hikmah buat rakyat di sana. Situasi kerajaan negeri yang belum tentu nasibnya juga memberi impak positif kepada rakyat.

Mengenai tanah runtuh yang menimpa rumah anak yatim dan madrasah Al-Taqwa ini, ia mengandungi misteri yang kita tidak tahu. Kalau dilihat kepada namanya, tempatnya cukup baik. Ia adalah tempat orang baik-baik. Kita mungkin tertanya-tanya, kenapa tempat orang baik-baik pula ditimpa bencana tanah runtuh sebegitu. Mengapa tidak sahaja kasino di Genting Highland yang mencambah maksiat itu sahaja ditimbus tanah runtuh?

Sesunguhnya pada tanda-tanda kekuasaan Allah yang dipamirkan ada fitnah. Allah berfirman dalam Al-Quran:


وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآَنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا


…dan kami tidak menjadikan mimpi yang Telah kami perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan (begitu pula) pohon kayu yang terkutuk dalam Al Quran dan kami menakut-nakuti mereka, tetapi yang demikian itu hanyalah menambah besar kedurhakaan mereka.
(Surah Al-Israk: Ayat 59)


Kepada warga madrasah berkenaan dan mereka yang menanggung kesediahan maksima mengenainya, bersabarlah. Ada sebab mengapa Allah longgarkan asas-asas tanah bukit di sisinya lalu diranapkan ke atas madrasah. Jadikan ia sebagai renungan dan muhasabah. Sesudah ini, akan kita lihat hikmah kejadian Allah SWT. Yang telah terkorban, itu sudah sunnah alam. Kematian akan menimpa setiap orang. Usahlah disedihkan seumpama kita tidak akan mati. Apapun bentuk kematioan kita, ia adalah satu kewajipan yang kita akan hadapi.

No comments: