CARI BAHAN

Thursday, May 19, 2011

Siapa nak baca khutbah?

Aku dengar ada orang tidak senang hati kerana ada khatib yang tidak membaca teks yang disediakan oleh pihak Majlis Agama. Mereka mengadu kepada pihak berkuasa dalam pentadbiran agama dalam negeri. Khatib yang tidak membaca teks yang disediakan oleh majlis dianggap melanggar peraturan oleh individu yang tidka berpuas hati ini. Tidak tahulah pula apakah sikap pegawai-pegawai yang bertanggungjawab. Apakah mereka juga sependapat dengan individu yang mahukan khatib membaca teks yang disediakan atau kebebasan diberikan kepada khatib untuk berkhutbah.

Memang banyak khatib yang membaca khutbah. Sedikit sekali yang berkhutbah. Malah, kadang-kadang khutbah yang dibaca itu tidak releven dengan isu-isu setempat. Maka, jadilah khutbah tidak berguna dan tidak mampu menggerakkan perubahan dalam masyarakat. Jangan salahkan para jemaah yang tidur semasa khatib membaca khutbah. Salahkan khatib yang tidak merangsang para ahli jumuat dengan khutbah yang bertenaga.

Mengenai ketidakpuasan hati kerana khatib tidak membaca teks yang dikeluarkan oleh majlis agama, perlulah disedari bahawa tidak semua khatib bekerja dengan majlis agama. Oleh kerana khatib tidak bekerja dengan majlis agama, atau mana-mana institusi berkaitan dengan majlis agama, maka, dia tidak boleh dipaksa untuk membaca khutbah yang dikeluarkan majlis agama. Kalau sekiranya Majlis Agama mahu khatib membacakan khutbahnya, hendaklah setiap hari jumuat, khatib-khatib yang digajikan oleh Majlis Agama bercempera ke masjid-masjid untuk membacakan khutbah.

Jangan disuruh para ustaz membaca khutbah yang dikarang oleh seorang.

No comments: