CARI BAHAN

Friday, May 20, 2011

Sajak: Aku anak Malaysia

Sebuah sajak yang aku tuliskan buat murid-muridku . Sebahagian mereka adalah keturunan penghijrah 2 generasi sebelumnya.


Ibuku pernah bercerita
Bapaku pernah berlipurlara
Moyang kami dulu asalnya Filipina
Moyang kami dulu datang dari Zamboanga
Merentas laut meninggalkan tanah sengketa
mencari damai di bumi Sandakan.

Kini...
Aku lahir di bumi Malaysia
sebagai seorang anak Malaysia
Di sini aku menetapkan nawaitu
hidup matiku di bumi ini
setiaku tidak lagi berbelah bagi.

Lupakan sahaja tanah leluhurku
kerana itu kisah masa lalu
kini aku melakar hidup sendiri
di bumi bertuah bernama Malaysia.

3 comments:

Unknown said...

camne intonasi ni ?

hafizan said...

hahaha best jugaklah

PERENUNG LANGIT said...

intonasi buat sendiri....